هر آنچه که بايد در مورد تنظيمات حريم شخصي WhatsApp بدانيد


واتزاپ چه اطلاعاتي را جمع آوري مي کند؟
در ماه آگوست سال ۲۰۱۳ توييتي با مضمون زير از سوي واتزاپ منتشر شد:


ما اين ويدئو [+] را آماده کرده ايم تا نشان دهيم ارسال پيام هاي صوتي تا چه اندازه مي تواند آسان و ساده باشد – آيا هنوز هم از پيام رساني صوتي استفاده مي کنيد؟ WhatsApp Inc

تمام نکات مربوط به حريم شخصي اين اپليکيشن در منوي Help و بخش FAQ موجود است. اما اين سرويس اساسا اطلاعاتي را جمع آوري مي کند که خود کاربر آنها را ارائه مي دهد که شامل شماره ي موبايل و نامي است که در هنگام ثبت نام تعيين کرده ايد. البته اگر مهلت استفاده ي رايگان يکساله ي شما پايان يافته باشد و بخواهيد از طريق پرداخت درون برنامه اي واتزاپ اشتراک خود را تمديد کتيد، اطلاعات پرداخت شما نيز در آن ثبت مي شود. همچنين گهگاه ممکن است نياز به دسترسي به ليست مخاطبان شما داشته باشد.

در اغلب اوقات اين شرکت اقدام به فروش هيچ يک از اين اطلاعات نمي کند که همين مورد دليلي براي عدم وجود تبليغات درون اين اپليکيشن از زمان معرفي تا کنون است. با اينحال اطلاعات حريم شخصي شما براي حفظ خدمات سرويس با برنامه هاي شخص ثالث به اشتراک گذاشته مي شود.

برخلاف اکثر وب سايت ها، واتزاپ در وب سايت خود از کوکي ها و سشن ها (Cookie & Session) به صورت همزمان استفاده مي کند. اين کار باعث مي شود که سايت مورد بحث در بازديدهاي بعدي سريعتر بارگذاري شود. هر چند که اين اطلاعات پس از بستن اپليکيشن مرورگر حدف خواهند شد. در هنگام بازديد از وب سايت واتزاپ هم اطلاعاتي مانند آدرس آي پي، صفحه ي درخواست شده، آدرس ارجاع دهنده و … بازديدکنندگان جمع آوري شده و عموما از اين اطلاعات براي آگاهي از ميانگين مخاطبان استفاده مي گردد.

اطلاعات مخفي اي مانند آنچه در بالا گفتيم براي محاسبه ي ميانگين استفاده کنندگان بکار مي روند و همچنين براي بهبود خدمات و مانند بسياري از وب سايت هاي ديگر براي جذب تبليغ دهندگان.

واتزاپ چه اطلاعاتي را جمع آوري نمي کند؟
بر طبق آنچه در بخش حريم خصوصي اين اپليکيشن اعلام شده، واتزاپ اسامي و آدرس ها را جمع آوري نمي کند. اطلاعات مخاطبين فقط در تلفن شما با اين اپليکيشن همگام مي شود و نه در سرورهاي واتزاپ و اين اطلاعات به سرور ياد شده ارسال نمي شوند.


برخلاف فيسبوک در اپليکيشن مورد بحث اطلاعات مربوط به مکان کاربران نيز جمع آوري نمي شود.

با اين حال واتزاپ نمي تواند امنيت داده هايي که در بستر اين پيام رسان ارسال مي شوند را تضمين کند. بنابراين اگر سرورهاي اين اپليکيشن قرباني نقص هاي احتمالي شوند، براي مثال در معرض هک قرار گرفتن از طريق پيام ها ممکن است براي شما اتفاق بيافتد و اين خود يک ريسک است. هر چند که اگر مشکلي براي سرورهاي واتزاپ رخ دهد اين موضوع از طريق اپليکيشن مذکور يا وب سايت آن به اطلاع کاربران خواهد رسيد.

موسس سرويس واتزاپ آقاي Jan Koum مي گويد: «ما اطلاعات حريم شخصي شما را به صورت کد شده نگهداري مي کنيم و هدف واتزاپ بر اين بوده تا آنجا که امکان دارد اطلاعات کمتري را از کاربران جمع آوري کند. شما نام خود را به ما نمي گوييد و ما هم نام و يا ايميل شما را درخواست نمي کنيم. ما تاريخ تولد شما را نمي دانيم. ما آدرس محل سکونت شما را نمي دانيم و نمي دانيم کجا کار مي کنيد. ما علايق شما را نمي دانيم و اطلاعات جستجوهاي شما در اينترنت و همچنين مکان شما را جمع آوري نمي کنيم. هيچ يک از اطلاعات ياد شده توسط واتزاپ جمع آوري نمي شوند و همچنين هيچ برنامه اي براي تغيير اين قوانين نداريم.»

آيا واتزاپ پيام ها را جمع آوري مي کند؟
در جواب به اين پرسش مي توان دو پاسخ داد. پاسخ کوتاه اين است: به صورت معمول نه. پاسخ دوم اما طولاني تر است. اساسا پيام ها توسط واتزاپ براي مدت زمان طولاني اي نگهداري يا کپي نمي شوند. اما اگر پيام هاي شما به مقصد نرسند تا ۳۰ روز در سرورهاي اين اپليکيشن نگهداري خواهند شد و پس از اين مدت حذف مي گردند. اگر گيرنده ي پيام آنلاين باشد پيام شما از طريق سرورهاي واتزاپ به وي خواهد رسيد و پس از آن ديگر نگهداري نخواهد شد.


در توييتي که در آپريل ۲۰۱۴ از سوي اين شرکت ارسال شد آمده که:

رکورد روزانه ي جديد: تنها در طي ۲۴ ساعت ۲۰ ميليارد پيام توسط کاربران ما ارسال و ۴۴ ميليارد پيام نيز توسط آنها دريافت شده است؛ يعني ۶۴ ميليارد پيام طي ۲۴ ساعت. WhatsApp Inc

فراموش نکنيد که براي افزايش امنيت حريم شخصي مي توانيد تاريخچه ي پيام هاي خود را حذف کنيد. اگر اشتباها پيام هاي خود را حذف کرده ايد امکان بازگرداني آنها وجود دارد! شايد حالا اين سوال براي شما پيش بيايد که مگر واتزاپ پيام ها را نگهداري مي کند؟ در پاسخ بايد بگويم خوشبختانه خير. پيام هاي شما تماما در يک بانک هاي اطلاعاتي دستگاه شما نگهداري مي شوند و هر روز از پيام هاي شما نسخه پشتيبان گرفته شده و در اين بانک اطلاعاتي ذخيره مي گردد. اين روش، راهي زيرکانه براي ارائه ي يک سرويس خوب است بدون نياز به ورود به حريم شخصي کاربران.کاربران iOS مي توانند نسخه پشتيبان از داده هاي خود را در فضاي ابري آي-کلود نيز نگهداري نمايند.

در بخش حريم شخصي واتزاپ اعلام شده که اطلاعات عمومي مانند تاريخ و ساعت و شماره تلفن کاربران براي تعيين اينکه چه کسي پيام را ارسال و چه کسي دريافت کرده است، نگهداري مي شوند.

فايل هايي که در بستر اپليکيشن ياد شده ارسال مي گردند حتي پس از رسيدن به مقصد حفظ مي شوند، هر چند که پس از يک بازه ي زماني کوتاه حذف مي شوند و امکان شناسايي اين فايل ها وجود ندارد.

خب، پس مشکل واتزاپ چيست؟
حريم شخصي در فيسبوک مسئله اي سوال برانگيز است (نه به دليل وجود بيش از يک ميليارد کاربر) و مردم در مورد اينکه چه اطلاعاتي توسط اين شبکه ي اجتماعي نگهداري مي شوند و چه اطلاعاتي به صورت عمومي در دسترس خواهند بود، واقعا نگران هستند.


در عين اين حال موسسان واتزاپ و فيسبوک يعني Jan Koum و Mark Zuckerberg اعلام کرده اند که در واتزاپ تغييري حاصل نمي شود. آقاي Koum در بيانيه اي سعي در آرام نگه داشتن کاربران نمود و در ادامه اين بيانيه را با هم مي خوانيم:‌ «قبل از هر چيز مي خواهم به شما اطمينان بدهم که من چقدر در براي اصل خصوصي بودن ارتباطات ارزش قائل هستم. براي من اين موضوع خيلي شخصي است… ارزش هاي اساسي و باورهاي ما تغيير نخواهند کرد و اصول ما تغيير نخواهد کرد.»

نگراني هاي ديگري از قبل در مورد واتزاپ وجود داشته است، به ويژه سال گذشته و با ترکيب اين شرکت با فيسبوک. بر اساس توافق دولت هاي کانادا و آلمان واتزاپ مي تواند به مخاطبان دستگاه کاربران دسترسي کامل داشته باشد که شامل اطلاعات شماره ها است و براي سرويس هاي اين اپليکيشن استفاده نشده و به صورت رمزگذاري شده خواهند بود.

چه کاري مي توانيد انجام دهيد؟
اگر باز هم در مورد حريم شخصي خود نگران هستيد مي توانيد تعيين کنيد که چه کساني مي توانند آخرين بازديد (تاريخ و ساعت) ،تصوير پروفايل (در نسخه ي جديد اين ويژگي اضافه شده) و پيام وضعيت شما را ببينند. انتخاب گزينه ي Everyone يعني اين اطلاعات توسط همه قابل مشاهده باشند. گزينه My Contacts يعني فقط کساني که در ليست مخاطبان شما هستند مي توانند اطلاعات ياد شده را ببينند. در نهايت نيز گزينه Nobody يعني هيچ کس قادر به ديدن اطلاعات شما نخواهد بود و اين گزينه بسته به نوع سيستم عامل شما ممکن است کمي متفاوت باشد ولي در کل يک کار را انجام مي دهد.


براي تعيين اين تنظيمات ابتدا وارد منوي Settings شده و سپس بر روي Account تپ نموده و بعد از آن آيتم Privacy را برگزنيد.

کاربران iOS مي توانند براي امنيت بيشتر تيک iCloud back-up را غير فعال کنند تا نسخه ي پشتيبان از پيام هاي آنها در فضاي ابري شرکت اپل نگهداري نگردد.

همچنين با رفتن به اين بخش Settings > Chat Settings > Chat Backup > Auto Backup مي توانيد قابليت تهيه ي نسخه پشتيبان خودکار از گفتگو هاي خود را فعال يا غير فعال نماييد. البته نرم افزارهاي پيام رسان بسياري وجود دارند که امنيت بيشتري نسبت به واتزاپ دارند که مي توانيد از آنها استفاده کنيد. اما مشکل ممکن است اينجا باشد که اکثر مخاطبان شما از آن اپليکيشن ها استفاده نکنند.

خيلي خوب؛ درست است؟
ممکن است از واتزاپ و فيسبوک خبرهاي عجيبي منتشر گردد، اما بر اساس روال و اصول همکاري اين دو شرکت مطمئنا بايد منتظر خبرهاي خوبي باشيم. همانطور که پس از خريده شدن واتزاپ توسط فيسبوک به سوال: آيا شما استاندارد هاي خود را تغيير مي دهيد يا خير؟ اينگونه پاسخ داد: قطعا ما اصول و استانداردهاي خود را نگاه مي داريم و آنها تغيير نخواهند کرد.


تا کنون اين موضوع درست بوده و هيچگونه تغييري را در سياست ها و قوانين واتزاپ شاهد نبوده ايم ولي بايد منتظر ماند و ديد در آينده چه مي شود!

آيا شما به گفته ي ياد شده شک داريد؟ به نظر شما گفته هاي واتزاپ صحيح است؟

ممکن است تجربه اي در هنگام کار را اين اپليکيشن داشته باشيد که اشتراک گذاشتن آن در بخش نظرات ديجياتو، با ديگران خالي است لطف نباشد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اجتماعی ، فناوری ، امنیتی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 4 آذر 1393برچسب:whatsapp, | 9:4 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.